Praca pilarką zimą

w kategorii: Dla drwali i pilarzy

Cięcie zamarzniętego drewna jest trudniejsze, operator próbuje wtedy zwiększyć nacisk na prowadnicę i łańcuch tnący.
W dodatku niska temperatura i zgęstniały olej nie zapewniają dostatecznego smarowania układu tnącego. W rezultacie wzrasta zużycie ścianek prowadnicy i podłoża ogniw tnących.

Ogólnie cięcie w niskich temperaturach porównać można do prowadzenia pojazdu w zimie. Podczas jazdy po oblodzonej drodze zachowuje się szczególną uwagę, a manewry wykonuje się bardzo ostrożnie. Podobnie należy postępować z łańcuchem, prowadnicą oraz pilarką.

Zadbaj o komfort i bezpieczeństwo w pierwszej kolejności

Używaj odzieży ochronnej dla pilarzy - twarde, zamarznięte drewno to większe szanse na powstanie niebezpiecznego odbicia. Odzież antyprzecięciowa uchroni Twoje zdrowie.
Stosuj kask ochronny z przyłbicą i osłoną karku - wióry są twardsze i często zamarznięte, powodują tym samym większe podrażnienia skóry.

W naszej ofercie znajdziesz spodnie które doskonale nadają się do pracy w sezonie zimowym, a także rękawice ochronne stworzone specjalnie do pracy w okresie zimowym.

Wskazówki przy pracy w niskich temperaturach

Pilarka - Utrzymuj pilarkę możliwie czystą - Przed zatankowaniem usuń śnieg z okolic otworu zbiornika paliwa - woda i wilgoć może powodować uszkodzenia silnika. Zwróć szczególną uwagę na czystość wlotu powietrza chłodzącego - jego zatkanie przez wióry i śnieg może spowodować wzrost temperatury i w ostateczności przegrzanie silnika.
Dbaj o czystość całej pilarki szczególnie w sezonie zimowym
- zwiększysz tym swoje bezpieczeństwo i przedłużysz bezawaryjną pracę.

Ogniwa tnące - Utrzymuj ogniwa tnące naostrzone, sprawdzaj ich stan co godzinę. „Nie zmuszaj” tępego łańcucha do cięcia.

Ograniczniki głębokości – Sprawdzaj wysokość ograniczników podczas każdego ostrzenia. Za niskie ograniczniki mogą spowodować pęknięcia ogniw tnących podczas cięcia zamarzniętego drewna.

Prowadnica – Utrzymuj czystość rowka prowadnicy oraz kanałów smarujących. Do ich czyszczenia idealnie nadaje się skrobak do czyszczenia rowka prowadnicy. Jeśli nie będzie swobodnego przepływu środka smarującego nastąpi większe zużycie prowadnicy i łańcucha. Obracaj prowadnicę aby wyrównać jej zużycie.

Bęben sprzęgłaWymień bęben sprzęgła nie później niż po zużyciu 2 łańcuchów, w przeciwnym wypadku będzie on powodem zniszczenia kolejnych łańcuchów.

Napięcie łańcucha – Utrzymuj odpowiednie napięcie łańcucha. Zbyt słabe napięcie łańcucha powoduje przedwczesne zużycie prowadnicy oraz samego łańcucha. Przeczytaj jak prawidłowo naciągnąć łańcuch na prowadnicy.

Smarowanie – używaj mineralnych olejów smarujących i sprawdzaj czy smarowanie łańcucha jest odpowiednie. Jeśli zajdzie taka potrzeba możesz rozcieńczyć olej 25% czystej nafty lub oleju napędowego. Zużycie takiej mieszanki wzrośnie dwukrotnie. Sugerujemy używać biodegradowalne i przyjazne dla środowiska środki smarujące jako alternatywę dla tradycyjnych olejów mineralnych.

Oczyść miejsce cięcia z topniejącego śniegu

Podczas pracy w śniegu, postaraj się jak najdokładniej oczyścić miejsce cięcia, ponieważ topniejący śnieg wypłukuje olej smarujący łańcuch i prowadnicę.

Stosuj dodatek do paliwa, który pozwoli na łatwiejszy rozruch silnika zwłaszcza w niskich temperaturach.

Utrzymuj jednakową długość „półek” ogniwa tnącego:


Spójrz na swój stary łańcuch. Czy półki ogniw tnących prawych i lewych mają różne długości? Jeśli tak, oznacza to że podczas ostrzenia popełniono błąd.
Następnym razem kiedy nabędziesz nowy łańcuch i nadejdzie konieczność naostrzenia go zwróć uwagę na jednakową liczbę ruchów pilnika podczas piłowania lewego i prawego ogniwa tnącego.
Zwiększy to szansę na utrzymanie jednakowej długości obu półek ogniw tnących oraz sprawi że łańcuch będzie ciął prosto.

Przeczytaj wskazówki dotyczące ostrzenia łańcucha.

Smarowanie noska prowadnicy:


Bardzo istotnym elementem jest częste smarowanie łożyska gwiazdki noska prowadnicy.

OREGON zaleca przywiązanie smarowniczki do kanistra z mieszanką. Za każdym razem, kiedy tankujesz pilarkę nasmaruj nosek prowadnicy.
Zobacz smarownice i smar do prowadnicy w sklepie.

Pamiętaj:

Dokładne oczyszczenie łańcucha przed ostrzeniem zwiększy jego żywotność i zmniejszy możliwość przypalenia ogniwa ostrzonego na ostrzałce. Idealne narzędzie to tej czynności to szczotka druciana.

Produkty powiązane